Vitamini su organske, uglavnom esencijalne tvari, a to znači da ih organizam ne može sam stvarati, nego ih moramo unositi hranom ili vitaminskim proizvodima, ako ih je liječnik odobrio. Izuzetak su vitamini E, D i niacin, koje naš organizam može sam sintetizirati. Vitamini u organizmu imaju ulogu katalizatora, a neophodni su za rast ploda i vitalnost organizma.

Vitamin D potpomaže rast i razvoj kostiju i zubi, regulira metabolizam kalcija i fosfora. Namirnice u kojima ima vitamina D su: riblje ulje i meso, mlijeko i mliječni proizvodi, žumanjak, jetrica i kvasac. Preporučljiva dnevna količina za trudnice od četvrtog mjeseca trudnoće je 10 mikrograma.

Vitamin E je izuzetno snažan antioksidans koji uništava štetne radikale i štiti stanične membrane. Ima ga u ulju pšeničnih klica, jajima, avokadu, kelju, paprici, bademima, sjemenkama suncokreta i bundeve. Preporučljiva dnevna količina za trudnice od četvrtog mjeseca je 14 mg. Ipak, kvalitetna prehrana trebala bi odraditi veći dio posla. Uzimanje suplemenata treba ograničiti, tvrde znanstvenici, na folnu kiselinu.

"Nismo našli dovoljno dokaza da svim trudnicama treba preporučiti uzimanje dodatnih vitamina i minerala, osim folne kiseline i vitamina D." - napisali su autori nove britanske studije za časopis "Drug and Therapeutics Bulletin".

Folna kiselina je izuzetak jer je njezin unos najvažniji prije trudnoće, a većina žena to ne radi, pa je treba piti do 12. tjedna trudnoće. Folna kiselina dokazano smanjuje rizik od oštećenja neuralne cijevi i pojavu drugih ozbiljnih prirođenih nepravilnosti. Nije zanemariv ni njezin blagotvoran učinak na mučnine, povraćanja i slabosti u ranoj trudnoći.
Još jedan nutrijent koji je vrlo važan u trudnoći su omega-3 masne kiseline. Imaju važnu ulogu u sprečavanju nastanka degenerativnih bolesti te povoljno djeluju na zdravlje srca i krvnih žila. Posljednja tri mjeseca trudnoće i prvih nekoliko godina života ključne su za pravilan razvoj mozga. Ako trudnica ne jede ribu ili sjemenke i orašaste plodove, postoji opasnost od niskog unosa omega-3 masnih kiselina. Tad se taj unos može upotpuniti uzimanjem suplemenata. Preporučuje se dnevni unos 300 mg omega-3 masnih kiselina.

trudnoca 1

Foto: Thinkstock

Tijekom trudnoće potrebno je kontrolirati i razinu željeza u krvi jer se volumen krvi buduće majke poveća za 50 posto, a anemija je vrlo česta pojava. Meso je najbolje iskoristiv izvor željeza, kao i sokovi od tamnog bobičastog voća. Kako bi se željezo bolje apsorbiralo, uz njega je obavezno uzimati vitamin C.

Vitamin C važan je za kosti

Organizmu važan vitamin C jača tjelesne obrambene snage, a posebno je važan za kosti, hrskavice, vezivno tkivo i zube. Osjetljiv je na svjetlost, vrućinu i vlagu, pa namirnice bogate ovim vitaminom treba pažljivo čuvati i najbolje ih je upotrebljavati svježe. Najbogatiji izvori su: nar, crni ribiz, trešnja, limun, naranča, mandarine, kivi, kupus, rajčica i paprika. Preporučljiva dnevna količina za trudnice od četvrtog mjeseca iznosi 500 mg.

Važnost vitamina A

Vitamin A pospješuje vid, značajan je za kožu i sluznice te kvalitetu kose. Važan je za razvoj embrija te razvoj živčanog, dišnog i krvožilnog sustava. Može se dobiti iz jetrica, maslaca, sira, ribe, mrkve i kelja. Preporučljiva dnevna količina za trudnice iznosi 800 mikrograma.

B6 pomaže u borbi s mučninama u trudnoći

Namirnice bogate vitaminom B značajne su za opskrbu organizma energijom, imaju važnu ulogu za funkcioniranje živčanog sustava, kao i za rast i razvoj svih stanica. Namirnice bogate ovim vitaminom su: pivski kvasac, nemasna svinjetina, integralni kruh, sojine ljuskice, plava riba (skuša, sardine...). Vitamin B6 pomaže kod mučnina, a nalazi se u bananama, orasima, mahunama...

Autor: klokanica.hr

Izvor: 24sata.hr

 

Kako bismo Vam omogućili bolje korisničko iskustvo te potpunu funkcionalnost Internet stranice, ova stranica pohranjuje kolačiće (cookies). Analitičke kolačiće Google Analytics koristimo samo uz Vašu suglasnost.
Pročitajte više Prihvaćam Odbijam